Personlig fredsprosess Copy

Lesson Progress
0% Complete

Her kommer høydepunktet i dette kurset!

Hva om du kunne oppnå:

  • mer ro i hverdagen → altså mindre stress
  • mer overskudd
  • færre negative tanker og bekymringer
  • redusere/fjerne påvirkningen av traumer fra fortiden
  • forebygge sykdom og redusere kognitiv stagnasjon
  • mer emosjonell kontroll i situasjoner hvor du har følt at dette har manglet
  • styrke forholdet mellom kropp og sinn
  • være mer tolerant (hvis det er et tema for deg)
  • oppnå bedre forståelse av deg selv og andre
  • og mye mer …

Ville du føle at du har bedre livskvalitet dersom en eller flere av ovennevnte var på plass i ditt liv?
Vi tillater oss å tro at svaret er et klart ja.

Personlig Fredsprosess er en prosedyre du kan utføre selv, ved hjelp av EFT. Den går ut på at du går gjennom “ugreie” opplevelser/hendelser i din fortid. For de fleste av oss er listen lang, selv om det ved første tanke-gjennomgang kan virke å være få ting å gripe fatt i.

Vi har hørt, gjentatte ganger, at de som har gjennomført denne prosessen ble overrasket over hvor lang listen ble, når de hadde fått tenkt seg skikkelig om.

Slik går du frem:


1. Lag en liste

Gå gjennom livet ditt og skriv ned hendelser som har vært av ugrei karakter. Med ugrei karakter mener vi alt fra tøffe traumer til mindre opplevelser som der og da virket ubehagelig, selv om du idag føler at det ikke er et problem, at du er “ferdig med det”. Det er meget mulig du ikke er ferdig med det, selv om det ikke lenger gjør deg noe å tenke på det. Få det ned på listen. Det kan være den flaue opplevelsen da du glemte hva du skulle si ved presentasjonen i klassen. Eller da du dummet deg ut overfor din første kjæreste. Eller den gangen du trodde du skulle drukne. Eller blikket du fikk fra din far da du fortalte ham ….. Eller sjokket du fikk da du nesten kjørte av veien. Eller den gang læreren sa, foran klassen, at du måtte ta deg sammen – og du opplevde det som kjempeflaut, eller den gang du ble tatt på fersk gjerning da du stjal epler fra naboens epletre, eller frykten du følte hver gang du gikk ned i den mørke kjelleren, eller angsten som kom snikende da du satt fast i heisen, eller den grusomme følelsen du opplevde da det gikk opp for deg at ….

Som du skjønner – det kan være mye. Summen av alt du har opplevd, miljøet du har vokst opp i, arv, tanker – alt dette har ført til at du er den du er i dag. og det kan endres. Nyere studier av epigenetikk viser at du til og med kan påvirke dine egne gener (Roth, 2012).

Bruk minst to uker på å sette sammen denne listen. Fordi du vil ikke huske alt i løpet av kort tid.

2. Sorter listen

Når du mener at listen er endelig, skal du sortere den. Det verste øverst. Dersom det som nå står øverst er av alvorlig karakter – emosjonelle sår fra traumer i din fortid, skal du IKKE gå løs på dem på egenhånd. Dette skal du få profesjonell hjelp til. Du skal begynne å jobbe med listen din fra der du selv mener du kan gjøre det.

3. Jobb deg gjennom listen med EFT

Jobb med ett og ett problem/opplevelse, og bruk nok tid (nok runder) på dette. Når du føler at du har vært gjennom denne opplevelsen, så går du videre til neste punkt. Og slik fortsetter du til du har vært gjennom hele listen. Gary Craig mener at det fort kan komme 50 punkter på en slik liste.

Det som skjer ettersom du jobber deg nedover listen er at påvirkningen du har dratt med deg som følge av det negative du har opplevd fra de ulike hendelsene, vil reduseres eller forsvinne. Du kommer mer i balanse. Du blir roligere. Det skal mer til for å få deg stresset. Du responderer bedre på ulike situasjoner. Du har mer kontroll over dine følelser i situasjoner hvor følelsene tidligere fikk deg til å si/reagere uønsket.

Du er rett og slett blitt en bedre utgave av deg selv.

Personlig fredsprosess er også spesielt nyttig om du ønsker å gå videre til EFT nivå 2, og bli terapeut. Det kan være en fordel å ha jobbet med egen bagasje når man skal hjelpe andre.

NB! Om det oppstår problemer knyttet til de ulike punktene, eller dukker opp vanskelige tanker og/eller følelser underveis, som du opplever som overveldende og uhåndterlig, ta kontakt med noen som kan hjelpe deg.